Op het betreffende bedrijf vertoonden zowel de veehouder als meerdere zeugen laesies, zoals weergegeven op bijgaande foto. Hoewel de definitieve diagnose niet gesteld is, bestaat er een sterk vermoeden dat we hier van doen hebben met ringworm. Daar ringworm de meest voorkomende, niet via voedsel overdraagbare zoönose betreft, is het zeker een interessante om eens nader toe te lichten.

Ringworm is een aandoening die door schimmels wordt veroorzaakt en dus zowel bij mens als dier voor kan komen. Ondanks dat het soms ook onterecht de naam ringschurft krijgt toebedeeld, heeft de aandoening niets met wormen of mijten te maken. Ringworm komt wereldwijd voor.

De schimmel dringt de bovenste lagen van de huid binnen en begint daar te groeien en sporen te vormen. Met deze sporen kan de schimmel zich vermeerderen en verspreiden. Vooral een natte, enigszins verweekte of beschadigde huid is gevoelig voor de schimmelsporen. Na binnendringen duurt het gemiddeld 2 tot 3 weken voordat verschijnselen worden waargenomen. De ringwormplekken kenmerken zich door rode, ronde, steeds groter wordende ringen op de huid. Hierbij is de rand van de ring vaak iets gezwollen, rood, soms met schilfertjes of kleine pukkeltjes. Meestal doet de plek geen pijn, maar kan wel jeuken. De plekken kunnen op alle delen van het lichaam voorkomen en gaan vaak vanzelf weer weg, al kan dit vrij lang duren. Bij dieren hebben vooral jonge dieren last van ringworm, maar veel dieren kunnen de schimmel bij zich hebben zonder verschijnselen.

Om een schimmelinfectie te voorkomen is vooral hygiëne van groot belang. Dat wil zeggen; handen wassen na het aanraken van een dier en geïnfecteerde mensen en dieren direct behandelen, om te voorkomen dat dragers overblijven en anderen besmet worden.